Qe digim‘ icons
g(, } S'LIEI'-ES in Ruasiun, EL.rcs an |:|r|c| i:r_‘,cn'.r::ll E.J'I:Ipl:"l:ll'l Ncw |'1'u'r'n:~c|i|:|

Russian 2011-12
Elections and Digital Media

AMERICA’S GAZE:
OLD AND NEW MEDIA COVERAGE OF THE 2012 PRESIDENTIAL ELECTIONS
Robert Saunders

H ow does one write about a non-event or—more importantly—why cover a non-event in
the first place? Clearly, U.S. media coverage of the Russian presidential election of
2012 presents us with a case study. | do not mean to suggest that the election itself was a
non-event, as it will undoubtedly have far reaching consequences for the Russian people, as
well as energy security, geopolitics and international relations around the globe. What | do
mean to imply is that the Russian presidential election on 4 March 2012 proved to be a non-
story in the United States. There are a number of reasons, both domestic and international,
which explain the lack of attention paid to either the campaign or the election itself. Perhaps
the most relevant reason that the presidential elections were given short-shrift relates to the
fact that the outcome was a foregone conclusion. Most American news viewers familiar with
Russia still consider Vladimir Putin to be the leader of the Russian Federation, regardless of
his ‘official’ title. Consequently, Putin’s return to the position of head of state (as opposed to
head of government) is of little consequence. Despite its ups and downs, the U.S.-Russian
relationship has proved remarkably stable over the past decade, weathering the 2008 South
Ossetian War, disputes over basing rights in Central Asia and numerous other contentious
issues. In a recent Gallup poll, less than two percent of Americans ranked Russia as their
country’s ‘greatest enemy’ (Iran won that dubious honor). In fact, Russia shared the sixth
place with U.S. ally Pakistan, and was perceived only slightly worse than Japan and Saudi
Arabia, both stalwarts in America’s global politico-economic network. Interestingly, the
same percentage of Americans ranked the United States as its own greatest enemy. Given
such a state of affairs, Russia does not figure greatly in the day-to-day of American security
concerns. On the domestic front, the Russian election happened to occur during a particularly
fractious period in U.S. politics involving bitter debates between the contenders for the Re-
publican Party’s presidential nomination which tended to absorb the lion’s share of the media
coverage.

Digital Icons: Studies in Russian, Eurasian and Central European New Media, N2 7 (2012): 125-132.



126 Robert Saunders

That being stated, there are a few interesting avenues of inquiry to consider. | begin with
a cursory treatment of traditional media coverage of the lead-up to the vote and election day
coverage, followed by a somewhat deeper analysis of new media issues and the election.

Predictable and Prosaic: Traditional Media Reporting on the Return of Putin

Traditional media coverage of the 2012 presidential election in Russia did not deviate greatly
from established norms. U.S. nightly news reports and print journalism tended to employ the
tried-and-true framing mechanisms of corruption, authoritarianism and the ‘cult of the
leader.” Having focused fairly intensively on the grassroots protests against the outcome of
the December 2011 parliamentary elections, mainstream media outlets from NBC to the New
York Times treated the coming presidential elections as a fait accompli, opting instead to
highlight certain issues that fit with such frames. Just days before the election, the New York
Times ran a front-page expose on Putin’s friends and relatives who have become fabulously
wealthy entitled ‘Midas Touch in St. Petersburg: Friends of Putin Glow Brightly’ (Kramer
and Herszenhorn 2012). Largely unsubstantiated and based on rumor and innuendo, the arti-
cle did little more than reinforce notions that Putin’s dominance over the country is simply a
mechanism for “crony capitalism.” Televised and print coverage of the ‘suspicious timing’ of
the reports of a thwarted plot to assassinate the prime minister (ostensibly planned by Che-
chen militant Doku Umarov) engaged the authoritarian frame by subtly (and not-so-subtly)
suggesting that the story was simply a ploy to drum up last minute votes.

Image 1. Screengrab of a scuba-diving Putin from ABC World News’ broadcast of the re-
sults of the election.

HUT TOPICS

.»"b\
Home Video Blogs News Politics Investigative Health Entertainment Money Tech World News  Nightline ThisWeek 20/20 Good Morning America

JED: Watch Full Episodes | Most Popular | World News Now | Money & Business | Health | Politics | Tech | Entertainment | Wild & Wacky | GMA | This Week

| North Korean Rocket Launch Fails, US Officials Confirm

ki =
_I‘ - A TIP FROM A FORMER SMOKER
'l r

RA STROKEX
] M#Mﬂﬂl'ﬂh' \

Iii
a WS
ms:zfén 5]t TeEme7 - AT Most Popular News

Putin Wins Presidential

Source: http://abcnews.go.com/ (accessed 12 April 2012).

http://www.digitalicons.org/issue07/russian2011-2012¢elections_and_digital_media/



America’s Gaze: Old and New Media Coverage of the 2012 Presidential Elections 127

Televised coverage of Putin’s victory was a rather brief affair. NBC Nightly News, the na-
tion’s leading network news broadcast, made no mention of the presidential election until 14
minutes into the half-hour broadcast, characterizing the outcome as “Back to the Future.”
The 2 minute-long segment talked up the protests before shifting to reporting on Putin’s
teary-eyed response to his victory. On the evening of the election, ABC World News intro-
duced Putin’s win by stating that, in Russia, he is ‘well-known for wrestling wild animals,’
and as such has ‘wrestled his way back into the presidency’ (ABC 2012). The subsequent
videos showed Putin in judo mode, horseback-riding and scuba diving, while the voice-over
chatted about the president-elect’s predilection for taking his shirt off. The segment ended
with a brief reference to Twitter and its use by activists to share information about irregulari-
ties such as ballot box-stuffing. The strangest reporting of all came from CBS Evening News
which dispensed with any meaningful analysis of the election in favor of discussing (and
showing) St. Petersburg-Moscow hockey rivalries, thus injecting a bit of infotainment into
the story (and supplying a narrative easily understood by sports-obsessed American televi-
sion viewers). The comparative absence of genuine reporting on the election was boldly un-
derscored by a comparison with World News America, BBC’s half-hour news program in-
tended for an American viewing audience and broadcast on PBS. Reflecting the network’s
concern for international affairs, the in-depth coverage and elevated discussion of the politi-
cal situation in Russia provided a stark contrast to anything appearing on ‘American’ news
programs, i.e., produced in the corporatist style associated with more profit-driven news bu-
reaus as CBS, ABC, and NBC. Only the Washington Post, a newspaper that serves the U.S.
political elite, sought to provide coverage of the election qua an election, discussing the po-
litical party system, the Communists’ base of support, problems for Putin as he returns from
a four year absence in the office, etc.

Mediating Celebrity, Digital Propaganda and the Prokhorov Effect

One arena where American traditional media and new media coverage of the Russian elec-
tions overlapped was their focus on Mikhail Prokhorov, the billionaire metals magnate and
owner of the New Jersey Nets. Prokhorov declared his candidacy in December 2011, osten-
sibly hoping to capitalize on the surging ‘anyone but Putin’ sentiment among Russia’s disaf-
fected middle-class. However, from the start, it was clear that Prokhorov was a Potemkin
candidate, carefully placed to draw away support from genuine contenders for the top spot,
provide a ‘liberal’ alternative to Putin and validate the ‘democratic credentials’ of the presi-
dential race (which, after the 4 December 2011 legislative elections, would naturally be scru-
tinized by the outside world). Very quickly, Prokhorov’s candidacy turned into a side-show,
as his playboy image eschewed any meaningful discussion of politics or policy. As a pre-
made celebrity, Prokhorov brought a certain level of pizzazz to an otherwise torpid affair.
More importantly for American media outlets, he brought the American angle that would
permit coverage of the Russian elections as something other than the dreaded ‘foreign af-
fairs’ story. As the owner of a well-known sports franchise, Prokhorov—at a minimum—was
something to talk about. By way of example, | was asked by Newsday, a widely read daily
newspaper in the New York/Long Island metropolitan area, to write an opinion piece on
Prokhorov’s candidacy entitled ‘Russia’s Potemkin Candidate’ (Saunders 2012). Without his

http://lwww.digitalicons.org/issue07/russian2011-2012¢elections_and_digital _media/



128 Robert Saunders

‘local’ connection, Newsday could have cared less about the vagaries of the Russian election.
Knowing the value of his celebrity appeal, Prokhorov readily played the role of mediated
persona as the election drew nearer.

Perhaps most famously, Prokhorov performed a rap directed at his co-owner of the Nets,
Jay-Z, marketing himself as the most gangsta choice to replace Dmitry Medvedev. The news
website, content aggregator, blog site and Internet community Huffington Post (huffington-
post.com) picked up a video of the rap and highlighted the silliness of the overall campaign
in its accompanying essay. With over one million unique comments per month, the site is
comparable in terms of readers to the U.S.’s largest newspaper circulations so its pop culture-
based treatment of the election proved to be a substantial component of the overall media
coverage of the elections.

Image 2. Screengrab of Huffington Post’s report on Prokhorov’s presidential rap.

& 8 ; : o B 4 .
ﬁ hittp:/ few, hufFingtonpost, comy201 202 {24 /mikhail-prokhorov-internet-rap_n_12986
i | : 2 3 - e =1 —
& 5 M

A e

' Mikhail Prokhorov: Internet Rap ...

Apriliz, 201z

st WORLD

THE INTERNET NEWSPAPER: NEWS BLOGS VIDEQO COMMUNITY

Edition: U.S. = Search The Hutfington Post ¥ Follow | J +1

FRONT PAGE | POLITICS | BUSINESS | ENTERTAINMENT | TECH | MEDIA | LIFE&STYLE | CULTURE | COMEDY | HEALTHY LIVING | WOMEN | LOCAL | *MORE
WORLD SYRIA TERRORISM FOREIGH AFFAIRS ARAB SPRING DRUG WAR FREMCH ELECTIONS IRANATHON WORLD VIDEOS AFGHAHISTAN JOSEPH KONY

< >

Login with Facebook to see what your friends are reading F Enabie

Mikhail Prokhorov: Internet Rap Wins
Russian Presidential Candidate Fame

Share ¥ Moreinfo

2012

BARACKOBAMA COM

Join
BARACKOBAMA'S
2012 CAMPAIGN

ARE YOU IN?
l“l 4#'»-

"im

SOCIAL NEWS

FOLLOW US

500 »Bas

Source: http://www.huffingtonpost.com/ (accessed 12 April 2012).

http://www.digitalicons.org/issue07/russian2011-2012¢elections_and_digital_media/



America’s Gaze: Old and New Media Coverage of the 2012 Presidential Elections 129

The Huffington Post pointed to the video’s surprising resonance in cyberspace, stating:
“The video circulated on Twitter and was reposted on several sports websites. Commentators
acknowledged Prokhorov's performance as both horrible and charming” (Huffington Post
2012).

Voice of America (VOA) presents an interesting case study in old versus new media, as
well as a platform that could not resist Prokhorov’s allure as a ‘news story.” Due to its gene-
sis as an ‘external broadcast institution’ of the U.S. government (read propaganda tool),
VOA is ‘prohibited by law from disseminating its programming within the United States.
All of our materials are intended for audiences outside the United States’ (VOA 2012). Yet in
the age of deterritorialized information and communications technologies, new media has
made such ‘official’ restrictions utterly meaningless. According to the broadcaster’s web site:

It started in 1942 as a radio news service for people living in closed and war-torn socie-
ties. It has grown into a multimedia broadcast service. VOA now reaches people on mo-
bile devices and Facebook, through Twitter feeds and call-in programs — using the me-
dium that works best for specific audiences (VOA 2012).

Rather than banning residents of the U.S. from accessing the content of VOA (as was effec-
tively the case for most of the Cold War, as the territoriality of media prior to the advent of
the Internet and the global proliferation of satellite television was generally guaranteed out-
side of certain samizdat channels), something that would contravene the very mission of the
organization, VOA is as accessible to Americans as it is to any other nation around the globe.
In fact, the author subscribed to his first Twitter feed (@VOA_Moscow) while conducting
research for this article (shortly followed by a subscription to outgoing President Medvedev’s
feed).

James Brooke, VOA’s Moscow bureau chief, manages this Twitter feed and also contrib-
utes to the VOA Blog “Russia Watch” (http://blogs.voanews.com/russia-watch/). Brooke’s
coverage of the Russian presidential election shares some traits with mainstream “old media”
coverage; however, the tone and mien differs markedly. His post on 22 February entitled
‘Prokhorov Melts Hearts in Russia’s Political Winter’ (Brooke 2012) is a case in point. His
essay focuses on how Mikhail Prokhorov, the ‘bad boy bachelor billionaire’ candidate, is
able to vivify Evelina Zakamskaya, host of Mneniia/Opinions on the state-owned Rossiya 24.
Zakamskaya, according to Brooke, is famous for her ability to stoically tolerate the lunatic
ravings of Vladimir Zhirinovsky and the mind numbing palaver of the Kremlin’s ‘gray men
in gray suits” with equal aplomb (Brooke 2012). This talent, however, was not in demand
when Prokhorov came calling. The language employed in the essay would be better suited to
the pages of Playboy Magazine than the gray pages of the New York Times; according to
Brooke, Evelina ‘lips glistened.... She hung on every word. She tittered at every attempted
joke.... She locked her big baby blue eyes on his. She seemed to positively purr’ (Brooke
2012). When it comes to describing Prokhorov, he describes the New Jersey Jets owner’s
‘power abs honed by daily two-hour workouts’ (Brooke 2012). The blog then shifted to dis-
missing rumors about Prokhorov’s sexual orientation (still a bachelor at age 46) by echoing
the candidate’s own Facebook posts about his enthusiasm for the opposite sex ‘“How will 1
become President without a First Lady? Let me tell you a secret: |1 had my first lady when |

http://lwww.digitalicons.org/issue07/russian2011-2012¢elections_and_digital _media/



130 Robert Saunders

was 17.” VOA then reminded its readers of the current jest among Russians that Prokhorov is
currently picking “his first lady, his second lady, his third lady’ and so on (Brooke 2012).
Sex—it seems—sells on VOA'’s digital streams.

Image 3. Screengrab of James Brooke’s blog.

About WOA | Contact VOA News
| Searoh O Naws Q|

[ gelect vour Language |

VOA Voice of America

Thursday, 12 &pril 2012

Latest Mews: Frier_

News  Programs  Video g

About Us

LIS5SIA
ATCH

Learning English

« Older: Ghostz of Revolution Serve az Political Brakes in Russia

Mewer: Two Russias Wil Collide in Sundaw's Presidential Election »

Prokhorov Melts Hearts in Russia’s Political Winter February 22, 2012

Eweling Zakamskaya had a new baob in her hair. She

leaned forward in her chair. Her eyes shone brightly
Her lips glistened. Her white teeth flashed in the
night. She hung on every word. She titered at every
atternpted joke by her TV interview guest, Mikhail
Prokhoroy.

Russia's tall, lean, bad boy bachelor billionaire is
running for President

To understand Russian politics, it is sometimes
simplest just to turn off the sound. Watch the body
language. It ig like watching the new French silent
maovie, The Artist, without the 19205 music track
Appropriately, The Atist opens with a scene from an
apacryphal movie, A Russian Affair.

On winter evenings, after dark settles over Moscow, |
often work alone, with Evelina on the TV,

Evelina Zakamskaya, Interview hostess for Russiz 24
Mews, endured 2 dreary series of gray mer in gray
swits, until she landed her one on ore with Mikbail
Drnitrievich. Photo: Russia 24

James Brooke is Y¥O& Moscow bureau
chief, covering Russia and the former
USSR, With The Mew York Times, he
worked as a foreign correspondent in
Africa, Latin Amertica, Canada and
Japanfkoreas. He studied Russian in
college during the Brezhnew years, first
wisited Moscow as a reporter during the
final months of Garbachey, and then came
hack for reporting forays during the Yeltsin
and early Putin years. In 2006, he moved to
Moscow to report for Bloomberg. He joined
WOA in Moscow last summer - the hottest
on record. Fallow Jirm on Twitter
@voas_Moscow,

El Latest VOA news

Source: http://blogs.voanews.com/russia-watch/ (accessed 12 April 2012).

New Media as News

The most interesting aspect of the role of new media in the election came when the Michael
McFaul, U.S. President Barack Obama’s former adviser on Eurasian affairs and the newly-
appointed ambassador to Russia, landed himself in hot water over a post-election tweet. Only
in the position since 22 February, McFaul tweeted: ‘Troubling to watch arrests of peaceful
demonstrators at Pushkin Square...Freedom of assembly and freedom of speech are universal
values’ (RIA Novosti 2012). The Kremlin reacted sharply, stating that the Russian security
forces responded with a level of concern for protestor safety that easily outstripped that of the
U.S police in removing Occupy protesters during 2011. The story took a bizarre twist when it
was reported that McFaul’s Twitter account was hacked by pro-Russian activists who posted
fraudulent criticisms of the election process, including at least one in Russian (McFaul claims
to tweet only in English). The U.S. embassy in Moscow’s response to the brouhaha included
that rather embarrassing defense that McFaul, a purported expert on all things Russian, did
not speak Russian well enough to post the content found in the microblog.

http://www.digitalicons.org/issue07/russian2011-2012¢elections_and_digital_media/



America’s Gaze: Old and New Media Coverage of the 2012 Presidential Elections 131

Image 4. Screengrab of RT’s web page covering the Russian presidential election.

Presidential election 2012 ELECTION RESULTS

Wladimir Zhirinowsky
wWith all the ballots finally counted, the Central Election Commission has declared Wadimir Putin - 6.2%
the winner with 63.6 per cent of the wote. A 5300 million webcam network and as many as half a Gennady Zyuganov
ol

million independent observers were deploved to ensure unprecedented electoral transparency 12k

following popular anger at woting violations in December®s parliamentary poll. sergey Mironoy -
- B
Share this page Get short URL Mikhail Prokhoroy
- e SRS - 7.9%
EiRecommend 276 39 [EXEER a ‘ilgg_\ L) reddit e Submit

Wladimir Putin

The contenders: Dossiers

Source: http://rt.com/ (accessed 12 April 2012).

While McFaul ended up being one of the new media losers in the election, Russia Today
(RT) was clearly the big winner. On the day after the election, four of the top five YouTube
videos on the election were supplied by the broadcaster. The global satellite television net-
work, which broadcasts in English, Arabic and Spanish, is a highly effective tool for Moscow
as it seeks to promote a positive view of Russia on the world stage. While not ‘officially’ un-
der government control, the broadcaster is closely affiliated with the Kremlin and generally
adheres to a pro-government stance on most issues. Since the network went live in December
2005, RT is now the first (and sometimes the only) source for video footage, context and on-
the-ground reporting when major events occur within the Russian Federation. As a result,
RT’s editors, journalists and film crews enjoy significant influence as media gatekeepers, at
least in terms of televisual content. By choosing what and when to film, RT can now influ-
ence the imagery of many (if not most) news stories about the country. While the fiscal driv-
ers of mainstream network and cable news broadcasts in the U.S. promote televisual ‘piggy-
backing” on RT video streams, ostensibly, cyberspace would allow greater diversity.
However, as the results of my mini-sample of YouTube demonstrate, RT rules the roost even
on the Anglophone web.

Parting Thoughts

It is said that, in democracies at least, ‘People get the government they deserve.’ If this is the
case, then it must also follow that in libertarian press systems, people get the media they de-

http://www.digitalicons.org/issue07/russian2011-2012elections_and_digital _media/



132 Robert Saunders

serve. Hockey rivalries, the sex lives of billionaires and videos of scuba-diving potentates—
is this what we Americans deserve? It appears so. Yet, this conclusion begs another question:
Would we have been better served by serious, penetrating news coverage of the Russian elec-
tions? Given the surety of the outcome and vacuity of the campaign, the cynic in me says no.
From the vantage of the American-on-the-street (in the case of the #Occupy Movement, this
can be taken literally), Russian politics figures little into their daily calculus until genuine
change takes place. In the meantime, why not let the election generate a bit of infotainment? |
say bring on Putin v. 2.0. But let him be warned: I expect to be entertained.

Sources

ABC (2012, 4 March) ABC World News, ‘Putin Wins Presidential Election’.

Brooke, James (2012, 22 February) Russia Watch, ‘Prokhorov Melts Hearts in Russia’s Po-
litical Winter’ <http://blogs.voanews.com/russia-watch/> (accessed 2 March 2012).

Huffington Post (2012, 24 February) “Mikhail Prokhorov: Internet Rap Wins Russian Presi-
dential Candidate Fame’ <http://www.huffingtonpost.com/2012/02/24/mikhail-prokhorov
-internet-rap_n_1298613.html> (accessed 16 March 2012).

Kramer, Andrew E. and David M. Herszenhorn (2012, 2 March) “Midas Touch in St. Peters-
burg: Friends of Putin Glow Brightly’, The New York Times.

RIA Novosti (2012, 6 March) “‘U.S. Ambassador Criticizes Arrests of Protesters in Moscow’
<http://en.rian.ru/russia/20120306/171778361.html > (accessed 6 March 2012).

Saunders, Robert A. (2012, 14 December) ‘Russia’s Potemkin Candidate’ Newsday.

VOA (2012) Voice of America ‘“VOA FAQs - Inside VOA’ <http://www.insidevoa.com/
about/faqs/> (accessed 2 March 2012).

ROBERT A. SAUNDERS is an Associate Professor in the Department of History, Economics
and Politics at the State University of New York—Farmingdale where he teaches courses on
geopolitics, international affairs and world history. He is an associate editor of the Globality
Studies Journal and a member of the Digital Icons advisory board. His research has appeared
in Slavic Review, Geopolitics, Nations and Nationalism, Nationalism and Ethnic Politics,
Global Media and Communication, ldentities and Russia in Global Affairs. He is the co-
author, with Vlad Strukov, of the Historical Dictionary of the Russian Federation (2010). His
other books include The Many Faces of Sacha Baron Cohen: Politics, Parody, and the Battle
over Borat (2008) and Ethnopolitics in Cyberspace: The Internet, Minority Nationalism, and
the Web of Identity (2010).

http://www.digitalicons.org/issue07/russian2011-2012¢elections_and_digital _media/



